Εκτύπωση

Πολιτική ψηφιακής ασφάλειας 2022-2023

.

Πολιτική ψηφιακής ασφάλειας του σχολείου

Η πολιτική ψηφιακής ασφάλειας είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της πολιτικής του σχολείου και περιλαμβάνει αποφάσεις, δράσεις και πρακτικές σε σχέση με τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών του σχολείου.

1. Ιδιωτικότητα και προστασία προσωπικών δεδομένων

Υποδομή:
• Το σχολείο διαθέτει εργαστήριο Πληροφορικής αλλά και φορητούς υπολογιστές για χρήση σε άλλους χώρους του σχολείου. Όλοι οι υπολογιστές διαθέτουν ενημερωμένο σύστημα προστασίας (firewall) όπως καθορίζεται από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Επίσης διαθέτουν συστήματα προστασίας κατά του κακόβουλου λογισμικού (virus, trojan, phishing, malware) και συνεχούς αναβάθμισής τους προς αποφυγή παραβιάσεων ασφαλείας.
• Έχει οριστεί υπεύθυνος εκπαιδευτικός για τα ζητήματα ψηφιακής ασφάλειας του σχολείου ο κύριος Ευστάθιος Ντούκας, εκπαιδευτικός ΠΕ70, ο οποίος επιβλέπει την εφαρμογή της ψηφιακής πολιτικής του σχολείου, αντιμετωπίζει πιθανά προβλήματα και ενημερώνει το προσωπικό του σχολείου για τα σχετικά θέματα.
• Γίνεται προσπάθεια ώστε οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα για τα θέματα ψηφιακής ασφάλειας.

Πρακτική:
• Μέσα από την εξατομίκευση των ρυθμίσεων ασφαλείας του προγράμματος περιήγησης (web browser), εμποδίζονται οι ανεπιθύμητες ιστοσελίδες και τα διαφημιστικά που εμφανίζονται αυτόματα.
• Όλα τα αρχεία που μεταφορτώνονται στα μηχανήματα του σχολείου σαρώνονται και ελέγχονται για κακόβουλο λογισμικό και ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές.
• Τα ευαίσθητα δεδομένα που υπάρχουν στο σχολείο (όπως προσωπικά στοιχεία μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, πληροφορίες για επίδοση μαθητών, θέματα υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών, πληροφορίες διοίκησης σχολείου) προστατεύονται και βρίσκονται σε υπολογιστή που διαχειρίζεται μόνο η Διεύθυνση του σχολείου και χωρίς να έχουν πρόσβαση σε αυτά το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου ή άλλα άτομα.
• Επιτρέπεται η χρήση αφαιρούμενων συσκευών (σκληρών δίσκων, USB, CD/DVD) μόνο αν και όταν είναι απαραίτητο για τις εργασίες του σχολείου και τότε δίνονται ειδικές οδηγίες προς τους μαθητές για τη σωστή χρήση τους.
• Τονίζεται συνεχώς στους μαθητές η ανάγκη να κάνουν έξοδο (sign out) μετά τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων καθώς και η σημασία του να μην αποκαλύπτουν τους κωδικούς τους σε κανέναν.

2. Χρήση κινητών και ηλεκτρονικών συσκευών στο σχολείο

Πολιτική:
Το σχολείο ακολουθεί τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την ‘Χρήση Κινητών Τηλεφώνων και Ηλεκτρονικών Συσκευών στις σχολικές μονάδες’ (Φ.25/103373/Δ1, 22/6/2018). Είναι οι ακόλουθες:
1. Δεν επιτρέπεται η κατοχή κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές εντός του σχολικού χώρου.
2. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.
3. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν και τον δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό για τις ανάγκες της διδακτικής πράξης τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
4. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο με μαθητές στους δικτυακούς τόπους των σχολικών μονάδων. Οι φωτογραφίες αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 2 στοιχ. α’ του ν.2472/1997, στο μέτρο που αυτές δύνανται να προσδιοριστούν άμεσα ή έμμεσα, τα υποκείμενα των δεδομένων. Σύμφωνα με το άρθρο 5 του ίδιου νόμου, η επεξεργασία και κατά συνέπεια η ανάρτηση, η αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα (π.χ. αναμνηστικού τύπου φωτογραφίες, βίντεο και δραστηριότητες της σχολικής ζωής) δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα επιτρέπεται μόνον όταν το υποκείμενο των δεδομένων (οι κηδεμόνες των μαθητριών-μαθητών) έχει δώσει τη συγκατάθεσή του. Πρότυπο έντυπο γονικής συναίνεσης όσον αφορά στη γονική συγκατάθεση πριν από την αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα και την ανάρτηση εικόνων και βίντεο με μαθητές στις ιστοσελίδες και ιστολόγια του σχολείου υπάρχει στον ενημερωτικό κόμβο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ‘Ασφάλεια στο Διαδίκτυο’ https://internet-safety.sch.gr/
5. Δεν επιτρέπεται η χρήση-λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, σύμφωνα με την υπ’ αρ. Γ/ΕΞ/2274/31.3.2011 (ΦΕΚ 548/τ. Β’/7-4-2011) οδηγία της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Πρακτική:
1. Δεν επιτρέπεται η κατοχή και η χρήση των κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές στο σχολείο.
2. Σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη για κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου, ενημερώνεται ο δάσκαλος και η Διευθύντρια από τον κηδεμόνα του παιδιού, στους οποίους παραδίδεται το κινητό με την προσέλευση στο σχολείο και οι οποίοι το παραδίδουν στο παιδί με την αποχώρησή του από το σχολείο.
3. Η χρήση των κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών (τάμπλετ) γίνεται μόνο κατά την πραγματοποίηση κάποιας εκπαιδευτικής δράσης για την υλοποίηση προγραμμάτων και εφόσον οι κηδεμόνες είναι ενήμεροι γι’ αυτήν. Οι συσκευές παραδίδονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της δράσης με την προσέλευση των μαθητών, ο οποίος τις δίνει στους μαθητές μόνο για τη διάρκεια της δράσης. Οι συσκευές παραδίδονται στους μαθητές με την αποχώρησή τους από το σχολείο.
4. Σε περίπτωση που μαθητής φέρει κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή ήχου και εικόνας στο σχολείο, αυτή κρατείται από τον δάσκαλο ή τη Διευθύντρια του σχολείου, γίνονται συστάσεις στον μαθητή και ενημερώνεται ο κηδεμόνας του ενώ του παραδίδεται κατά την αποχώρησή του από το σχολείο.
5. Κάθε εκπαιδευτικός που υλοποιεί κάποιο πρόγραμμα ή δράση κατά την εκπαιδευτική διαδικασία είναι υποχρεωμένος να ζητήσει τη γονική συναίνεση για τη δημοσίευση φωτογραφιών και βίντεο των μαθητών. Εάν οι κηδεμόνες δεν δώσουν αυτή την συναίνεση, οφείλει να τη σεβαστεί κατά την υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων.
6. Κανένας εκπαιδευτικός του σχολείου δεν επιτρέπεται να διατηρεί στο προφίλ του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επαφές με τους εν ενεργεία μαθητές του σχολείου μας.
7. Συστήνεται στους εκπαιδευτικούς του σχολείου να μην εμπλέκονται σε συζητήσεις για τα θέματα του σχολείου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όταν διασύρεται η φήμη του σχολείου.
8. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα όπου έχουν λογαριασμό κατά τη διάρκεια του σχολείου.
9. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να δημοσιεύουν στα κοινωνικά δίκτυα υλικό που έχουν παράγει κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
10. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν υλικό με πνευματικά δικαιώματα για τη δημιουργία δικών τους προϊόντων. Οφείλουν να χρησιμοποιούν υλικό (φωτογραφίες, βίντεο, μουσική και κείμενα) που δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα.
11. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής υποστεί διαδικτυακή απειλή, καλείται να ενημερώσει κάποιον εκπαιδευτικό και αυτός στη συνέχεια τον Υπεύθυνο Ψηφιακής Ασφάλειας του σχολείου.

3. Ενσωμάτωση Ψηφιακής Ασφάλειας στο σχολικό πρόγραμμα

Πολιτική:
1. Η ψηφιακή υποδομή του σχολείου είναι ασφαλής καθώς υπαγόμαστε στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και η πρόσβαση στο Διαδίκτυο ελέγχεται κεντρικά. Ωστόσο, γίνονται δράσεις στο σχολείο ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν δεξιότητες που απαιτούνται για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου και εκτός σχολικών ωρών.

Πρακτική:
1. Το γνωστικό αντικείμενο της Πληροφορικής περιλαμβάνει θέματα ψηφιακής ασφάλειας στα οποία εισάγονται οι μαθητές/τριες από τον αντίστοιχο εκπαιδευτικό με συστηματικό τρόπο και ποικιλία μεθόδων.
2. Οι εκπαιδευτικοί συμπεριλαμβάνουν θέματα ψηφιακής ασφάλειας κατά την υλοποίηση προγραμμάτων που σχετίζονται με το Διαδίκτυο (όπως σχολικών δραστηριοτήτων, Erasmus+, eTwinning) αλλά και με κάθε σχετική ενότητα στα άλλα μαθήματα.
3. Μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι ενήμεροι για την ανάγκη δημιουργίας και χρήσης δικού τους υλικού όπως και χρήσης υλικού άλλων που δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα.
4. Το σχολείο συμμετέχει σε δράσεις για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο όπως η “Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου”.
5. Οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να συμμετέχουν σε online κυρίως επιμορφώσεις για το ασφαλές διαδίκτυο και την εκπαίδευση των μαθητών.
6. Η ιστοσελίδα του σχολείου περιλαμβάνει οδηγίες και πληροφορίες για τα θέματα ασφαλούς Διαδικτύου σε σχετική κατηγορία που συνεχώς ανανεώνεται.